DIABETES

Visste du att diabetes är ett samlingsnamn på flera olika diagnoser ?
Den mest förekommande är Diabetes typ 2 (tidigare kallad åldersdiabetes) som skiljer sig mycket från Diabetes typ 1 (tidigare kallad ungdomsdiabetes). Det finns också andra diabetes-typer som till exempel LADA, MODY eller graviditetsdiabetes.

Diagnoserna skiljer sig åt med sjukdomsförlopp och behandlingsmöjligheter. Det är också viktigt att komma ihåg att det är individuellt hur det påverkar livskvaliteten att leva med diabetes.

Att leva med diabetes kräver mycket kunskap om sin behandling med ledarskap och beredskap 24 timmar om dygnet. Diabetes är komplext då många faktorer påverkar som kan leda till allvarliga konsekvenser med blodsockernivåer som är låga eller höga.

Fakta
Diabetes ökar i flera delar av världen. I Sverige är det ca 500 000 som har någon typ av diagnostiserad diabetes, samtidigt finns troligen ett stort mörkertal. Diabetes har blivit ett folkhälsoproblem, behovet av kunskap är stort – om de olika diabetes-typerna, behandlingsmöjligheter och hur man kan stärka livskvalitet i vardagen med diabetes.

Länkar

www.ndr.nu (Nationella Diabetesregistret)

www.ssdf.nu (Storstockholms Diabetesförening)

www.diabetes.se (Svenska Diabetesförbundet)

www.diabetes.se/sv/Ung-Diabetes (Ung Diabetes)

YOGA – en väg till balans

Välkommen till yoga där vi landar vi här och nu med fokus på att stärka den inre och yttre balansen. Klasserna är i lugnt tempo med fokus på andning, kroppsmedvetenhet och medveten närvaro.

Yogan anpassas efter gruppen med övningar som lossar muskelspänningar, ökar rörlighet, stabiliserar samt balanserar kroppen fysiskt och energimässigt. Klasserna avslutas alltid med avslappning.

Yoga skapar balans i kropp och själ genom att lossa blockeringar fysiskt, mentalt och energimässigt. Vilket ger mer tillgång till vitalitet, energi och kontakt med sitt inre lugn.
Ordet Yoga kommer från det gamla indiska språket sanskrit och betyder förening/helhet. Hathayoga är klassisk yoga och innefattar asanas (yogapositioner), Pranayama (andningstekniker), Meditation, Mudras och bandhas (positioner för att styra energi), Yoga nidra (djupavslappning)

Bra att veta: Du utgår alltid från din kropp och dagsform, många övningar går att justera efter personliga förutsättningar. En vanlig fråga är om man behöver vara vig för att yoga? Det behöver du inte vara, yoga är ett helhetsutövande och innefattar så mycket mer än rent fysiskt utövande, att vara vig är inte en förutsättning som krävs. Yogan är snarare till hjälp om du vill bli mer vig och minska stelhet, då övningar i yogan tränar upp kroppens rörlighet och mjukar upp stelhet.

Det finns idag många olika former av yoga, yogalärare undervisar olika inriktningar och ibland med special-kompetenser inom områden. Det är därför bra att testa olika för att hitta vad som passar dig bäst både med yogaform och personkemi. Behovet av yoga kan även variera med vilken fas i livet du är och med vad du behöver fylla på med för att stärka din balans.

 

REFERENSER
AzayaYoga
Stockholm Day Spa
CORE
Kropp och själ
Liber
Rootlight Yogastudio
Malave Do Hälsocenter
Storstockholms Diabetesförening

5 bra anledningar att börja styrketräna

Styrketräning är något som kan förändra ditt liv. Då gäller det så klart att man tränar med en kontinuitet och inte bara har ett gymkort i plånboken. Att styrketräna regelbundet med hög intensitet kommer göra skillnad. Här presenterar vi fem anledningar till att börja styrketräna. Den första bra anledningen till att börja är att styrketräning gör dig starkare samt att det även bygger självförtroende. Genom att styrketräna kommer du att bygga upp din kropp och känna dig stark och ha ett bra självförtroende. Anledningen två är att styrketräning hjälper till att bränna mer fett. Det är alltså inte bara för att få stora muskler. Dock är det så att muskler bränner fett, så ju mer muskler, desto mer fettförbränning blir det. Så myten om att det bara är konditionsträning som bränner fett är fel, men det kan vara bra att kombinera dem båda.

Du mår bra av styrketräning

Styrketräning är även bra att börja med, då det gör dig friskare och du mår mycket bättre av att träna. Du kommer att stärka ditt immunförsvar genom träningen. Dessutom så ger regelbunden träning även bättre sömn. Ju bättre du sover och ju bättre du mår, desto friskare kommer du att kunna hålla dig. Anledning fyra att börja med styrketräning är att det ger dig bättre disciplin. Det du lägger in i din träning, det kommer du att få tillbaka. Den femte anledningen till att börja styrketräna är att du kan förbättra en dålig hållning. Många sitter idag framför sin dator och oftast sitter man inte på ett bra sätt. Samma framför sin mobil. Genom att bygga muskler och få starkare rygg, bål med mera så kommer det även synas på hållningen. Detta var fem bra anledningar att börja styrketräna, men det finns så klart fler.

Så får du bort ischias med naprapati eller kiropraktik

Ischias är något som kan göra fruktansvärt ont. Detta beror på att ischiasnerven av någon anledning blir inflammerad eller på annat sätt blir irriterad eller att nerven har kommit i kläm. Smärtan kan se ut på lite olika sätt och ha lite olika orsaker till att man drabbas. Det kan vara så att man får smärta i ländryggen, som strålar ner över rumpan. Det kan även vara domningar och krampkänslor i benet, försämrad muskelkraft och reflexer samt att man får nedsatt eller förlorad känsel. Orsakerna till ischias kan vara diskbråck, buktande disk, slitage, förkalkningar eller att man är gravid. Det finns även något som kallas för falsk ischias, som är vanligare än den riktiga. Då är det inte en lika intensiv smärta samt att det har inget med ischiasnerven att göra. Man kan få hjälp med sin smärta genom att gå till en naprapat eller kiropraktor. De har reda på orsaken till smärtan samt om det är äkta ischias eller falsk sådan.

Bli bättre med behandling

Är det äkta ischias så kommer orsaken till smärtan inne i ryggraden. Är det fals ischias så kommer smärtan av att nerven blir irriterad utanför ryggraden. Falsk ischias kan göra minst lika ont, men de som drabbats av den, kan snabbare känna en förbättring genom att behandlas av en naprapat eller kiropraktor. Man tar då först reda på var nerven är i kläm och varför. Många gånger beror det på att man har en stel muskel som ligger och trycker på nerven. Det går att behandla med stretching, massage och manipulation. Det går även att få behandling med akupunktur, dry needling, tens, ultraljud samt att man kan få råd när det kommer till att ha en god hållning och en bra ergonomi både hemma och på jobbet. Är det äkta ischias, så beror det på att nerven är i kläm inuti ryggraden. Är det ett diskbråck så kan det behövas en operation.

4 övningar som hjälper artrosknät

Atros är en vanlig ledsjukdom, som ofta drabbar knäleden. Det kan bero på att ledbrosken har blivit spröd eller hård. Atros kan drabba kroppens alla leder, men är vanligast att få i knäna och i höfterna. Det drabbar alltid hela leden, men framför allt sitter det i ledbrosket. Om man drabbas av Atros i knäet så är det bra att ändå fortsätta att vara aktiv. Är du överviktigt är det bra att gå ner i vikt samt att du kan boka tid hos en sjukgymnast för att få hjälp. Det finns även övningar som du kan göra på egen hand hemma. Det är bra att lågbelasta sina leder och det innebär att man bör träna genom att gå stavgång, cyklar och simmar och låter bli att jogga eller hoppa runt. Det är även bra att träna upp styrkan i musklerna som sitter runt leden, det kan minska besvären. Sedan finns det artrosskola man kan gå för att få en bra vägledning. Nedan så får du fyra bra övningar du kan göra hemma.

Bra övningar du kan göra hemma

Övning 1: Knäböj

Detta är styrketräning för lårets fram- och baksida, samt höftsträckarmusklerna. Du utför detta genom att sätta dig ner, långsamt, utan att dunsa och så reser du dig igen. Håll knäna rakt över fötterna. Upprepa 10–15 gånger.

Övning 2: Trappgång

Detta är styrketräning för lårets fram- och baksida, vaderna och rumpan. Dessutom ger det dig knäkontroll, vilket innebär att hålls rakt över foten vid belastning. Du gör som så att du går långsamt upp med höger ben och sedan ner med samma ben igen. Kontrollera knäet. Upprepa 10–15 gånger. Upprepa samma sak med vänster ben.

Övning 3: Höftstärkaren

Detta är uthållighetsträning för höftens utsida på benet du står på. Du gör detta genom att stå på ett ben. Du kan stödja dig om du har svårt med balansen. Sedan för du det andra benet framåt, utåt, bakåt och inåt, 10 gånger i varje riktning. Vrid kroppen 90 grader varje gång du byter riktning. Du kan göra detta med eller utan gummiband, beroende på svårighetsgrad.

Övning 4: Balans

Det är bra att även öva din balans. Det gör du genom att stå och balansera på ett ben, rör det fritt hängande benet i olika riktningar för att utmana balansen.

Så påverkas hjärnan av fysisk träning

Träning är inte bara bra för att få en stark kropp och orka mer, det är även bra för din hjärna! Hjärnan påverkas en hel del av fysisk träning. Det har gjorts flera studier kring det och bland annat visade en studie som Karolinska Institutet gjorde för flera år sedan det att träning gör att nya celler bildas i hippocampus. Det området i hjärnan är det som påverkas på ett negativt sätt om man har en depression. Fysisk träning ger även minskade nivåer av kortisol, som är ett stresshormon. Sedan så ger träning ökade nivåer av serotonin, noradrenalin, dopamin och endorfin. Träning påverkar alltså oss även på det mentala planet. Det gör att vi bland annat mår bättre psykiskt men även att det förbättrar vårt minne, inlärningsförmåga, omdöme och mycket mer. Det är alltså en god idé att ägna sig åt fysisk träning för att få ett ökat välbefinnande.

Fysisk träning hjälper hjärnan

Fysisk träning kan alltså ge oss ett bättre minne och en bättre inlärningsförmåga. Det eftersom att man får nya celler i gyrus dentatus, en del av området hippocampus. Det hjälper även oss att få ett bättre fokus och en bättre simultanförmåga om vi tränar. Det eftersom att när vi tränar så utsöndras hormonet noradrenalin. Detta hormon ökar vår uppmärksamhet. Träningen kan även hjälpa vår hjärna att fatta bättre beslut och ger oss ett bättre omdöme. Det eftersom att träning gör så att kopplingarna mellan hjärnans områden prefrontala kortex (omdömescentra) och amygdala (känslocentra) blir stärkta. Träning gör oss även mer kreativa. Utöver det så kan fysisk träning även motverka demens samt att det bromsar in åldrandet. Så att ägna sig åt konditionsträning och fysisk träning, det är bra för vår hälsa på fler sätt än bara ett!

ENERGITERAPI

Få tillgång till din naturliga energi och kraftkälla

Idag finns en ökad medvetenhet att ta hand om hälsan med kostval och motion. Men det saknas ofta medvetenhet om hur vi kan må bättre genom att ta hand om vår energi.

Att läka obalanser på ett energimässigt plan är ofta själva kärnan till läkning av fysiska, känslomässiga och mentala problem. När energisystemet är i balans mår vi bra, känner oss glada och trygga. Vi har tillgång till vår naturliga kraft och är i kontakt med våra behov.

Balanserande healingtekniker
Energiterapi är en healingmetod baserad bland annat på metoder från ”The Barbara Brennan School of Healing (BBSH)”, ett av världens mest välrenommerade utbildningsinstitut för avancerade healingtekniker och läkande processer.

Man kan beskriva energiterapi som en avslappnande helhetsbehandling som balanserar fysiskt, emotionellt, mentalt och energimässigt. I behandlingen används olika healingtekniker som frigör stagnationer, ökar och balanserar energiflödet.

Genom samtal före och efter behandlingen får du en ökad medvetenhet om:
– Hur du använder din energi
– Förståelse för mönster som blockerar/dränerar din energi
– Hur du i vardagen kan förbättra din balans ur ett helhetsperspektiv

Om energimässiga obalanser

”Den fysiska kroppen är intelligent. Genom att skapa ett fysiskt symtom synliggörs något som vi kanske länge varit omedvetna om eller förnekat”

Hur vi använder vår energi påverkar vår hälsa, hur vi känner oss, våra relationer och hur vi hanterar det som händer oss i livet. När vi är i obalans kan det upplevas att energin blir ”låg” eller rent av att det känns som att den tar slut. Du kan känna dig dränerad, trött, nedstämd, uppleva att saker och ting går emot dig och känna dig allmänt ur balans.

Ibland kan vi tydligt koppla orsaker till vad som påverkat oss. Som sömnbrist, stress, dåliga kostvanor, obalanserade relationer etc. Men ofta är det inte på en medveten nivå så att vi förstår vad det handlar om när energinivån sjunker eller pendlar.

När obalanser uppstår på energinivå påverkas vårt energiflöde med att låsas, blockeras och kan inte flöda fritt som när vi är i balans. (Ungefär som när muskler blir för spända och blodcirkulation inte kan fungera som den ska). Genom att lossa blockeringar stöttas kroppens självläkningsförmåga och genom att medvetandegöra obalanserna kan vi bryta negativa mönster.